Purple Angel Wing Heart Alexapa09: Propaganda, bilduppgift - Inte rasist men...

Ämnen

torsdag 17 mars 2016

Propaganda, bilduppgift - Inte rasist men...

Jag har gjort en propagandabild som föreställer en nazi-soldat, ett skinhead och en SD-politiker. Nazi-soldaten och Skinheadet heilar medan SD-politikern visar med sin hand att en familj på flykt inte får komma närmare. Budskapet i bilden är att historien upprepar sig och att människan har lätt för att glömma det som hänt. Bilden visar också att rasismen lever kvar än idag och att historien upprepar sig. Jag vill också visa att SD kommer ur nazismen. Jag tänkte att jag på ett tydligt sätt ville visa likheter mellan olika tidsperioder, därför valde jag att ge de samma gest. I bakgrunden av nazi-soldaten ser man Warszawas getto och i bakgrunden av skinheadet ser man en rasistisk demonstration och bakom SD-politikern finns det ett brinnande asylboende.


När jag ritade så försökte jag att få till en ”tecknad” stil och få ett djup i bilden. Svårigheter som jag stött på är när jag skulle måla himlen. Pennorna jag använde var inte anpassade till materialet och för att rädda detta så skar jag ut bilden istället.

Jag är nöjd med slutresultatet och tycker att den på ett tydligt sätt ger ut propaganda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar